fredag 5 december 2008

Young Creatives.........

Det är inte alltid lätt att lägga bort avundsjukan och konstatera att andra också gör ett bra jobb. Men jag måste böja mig. Det Svenska teamet på Young Creatives med Nina Åkestam i spetsen har vunnit pris för denna kampanj.

Hela nedanstående inlägg från http://notanotherplanningblog.blogspot.com/

Jobbet som vi vann med i Young Creatives med.

Uppdraget: Teenage Cancer Trust är en organisation som gör det det låter som. Nu vill de göra en kampanj för att få ungdomar (11-16) i Europa att röka mindre, alternativt inte börja.

Insikt 1: Helvetes jävla skit. Alla smarta reklamhjärnor i världen har försökt lösa det här problemet i 30 år och ingen har lyckats.

Insikt 2: Alla anti-rökkampanjer fokuserar på att ändra människors attityd till rökning. Tänk om vi kan strunta i det helt och hållet, och börja med beteendet istället?

Insikt 3: När man är ung är skälen för att säga ja till en cigg direkta och konkreta. Man får vara med, man blir lite häftig och känner sig lite vuxen. Belöningen för att säga nej är däremot både abstrakta och långt bort i framtiden. Borde vi inte flytta den belöningen till nutid istället?

Lösningen: Projektet Swap-a-smoke




Vi sätter upp swap-o-mater för cigaretter där ungdomar rör sig. Den som har en cigarett i handen kan välja att få belöning genom att röka den, eller genom att swappa den. I såna fall stoppar man in det i maskinen och får ut ett kvitto. Det kan sen lösas in mot musik, film, spel, ringsignaler eller något annat kul.




Hemsidan (som också finns i mobilversion) är uppbyggd som en webbshop där man samlar sina credits och väljer sin belöning. Man kan också se hur många som har swappat cigaretter i olika länder och hur många som har gjort det totalt.




För att göra reklam för det hela tog vi fram en applikation som ligger i ens browser. I den finns ikoner som man kan dra in i bilder och filmer för att swappa cigaretterna där. Det får man också credits för. Varje sån bild funkar sen som en banner för kampanjen. Om någon klickar på en swap jag har gjort får jag credits för det. Man kan också rita egna bilder och lägga upp i verktyglådan. Varje gång någon använder min bild får jag poäng för det med.



Till slut har vi samlat in en massa cigaretter som vi gör en bok av och skickar till makthavare i Europa för att inspirera dem till att tänka kreativt kring anti-rökkampanjer och skärpta ålderskontroller.



Juryns (och vår egen) enda invändning var att det här belönar dem som röker lite men inte dem som inte röker alls. Kommer unga alltså köpa cigg för att byta till sig saker? Och är det en bra grej?

Men så kom vi fram till att dem vi vill påverka är ju de som är i riskzonen och har cigaretter omkring sig. De som aldrig skulle komma på tanken har ju redan fattat rätt beslut. Dessutom får barn under 18 egentligen inte köpa cigaretter, så en valuta lär det knappast bli. Istället handlar det om att oskadliggöra de illegala cigaretter som finns i närheten av barn.

Det var det. Trevlig fredag!

Inga kommentarer: