torsdag 25 september 2008

Adrenalin
























NeuroscienceMarketing kan ni läsa om ett intressant experiment som genomförts i Kanada.

Ett antal försökspersoner togs till en naturskön plats där två broar sträckte sig över en ravin. Den ena bron var stabil och säker medan den andra var betydligt mer ranglig och osäker. Efter att försökspersonerna tagit sig över, hälften på den säkra bron och hälften på det lite mer pulshöjande alternativet, genomfördes kortare intervjuer med försökspersonerna och de uppmanades efteråt att höra av sig om de ville veta mer om experimentet.

Dagarna efter ringde faktiskt ett flertal av försökspersonerna tillbaka. Det spännade är att hälften av personerna som gått på den rangliga, osäkra bron hörde av sig, men endast en åttondel av personerna som gått på den säkra bron.

Forskarna sluter sig till att resultaten beror på att personerna som fått ett högt adrenalinpåslag på den rangliga bron har genomgått en psykologisk förändring. Dvs man asscosierar den upprymdhet det innebar att komma säker till andra sidan med något positivt.
Det mest intressanta blir såklart hur detta kan utnyttjas i reklamsammanhang. Helt klart är att ju större upplevelse du utsätts för, där fler sinnen involveras, desto större blir effekten.
Kommer vi att få se reklam i berg o dalbanan??


Inga kommentarer: