onsdag 29 oktober 2008

Nu jag känner roligt börjar komma...


1996 stod jag med nervösa knän inför personalchefen på Astra. Jag skulle berätta varför en naturvetare var det självklara valet att anställa som konsulent för att marknadsföra OTC produkter. Det gick ju hyfsat ändå.

Redan då talades i korridorerna om att "monopolet släpps snart". Sisådär 12-13 år senare verkar det äntligen bli verklighet. Och som jag har längtat. Jag har haft förmånen att på olika sätt jobba med OTC läkemedel sedan slutet av 1996, och nu jag känner roligt börjar komma. Det är nu agnarna kommer att skiljas från vetet. Det är nu varumärkesansvariga kommer att få facit på om deras arbete har fungerat eller ej.

Framtidens marknad för OTC läkemedel kommer att vara en tuffare miljö för industrin. Det kommer att ställa betydligt högre krav på förmågan att jobba med att bygga sina varumärken. De olika kedjorna och daglivaruhandeln nöjer sig inte med att ställa in en produkt på hyllan och hoppas på det bästa. Ska du vara med måste du kunna driva ditt varumärke till försäljning och den planen måste du ha kristall klar för dig den dagen du står med nervösa knän inför inköpsansvarig på ICA
Vad bilden visar? Ett av Sveriges starkaste varumärken Alvedon (paracetamol)

Inga kommentarer: