tisdag 28 oktober 2008

Bara reklam räcker inte.....

Låt mig utveckla det där med att lönsamhet är enda måttet på reklamens effekt

Det är en tämligen komplex fråga. Varför då kan man undra, är det inte bara att mäta om man säljer mer när man gör reklam. Visst det är ett sätt, ganska endimesionellt sätt att se det på. Men vi talar nu om hur människor reagerar och agerar och framför allt varför.

Ett faktum som testats och bevisats i flera studier är att reklam som människor inte kan komma ihåg att de sett leder till effekt i form av ändrade attityder till varumärket, ändrat beteende och så småningom ett köp. Hur kommer det sig. Jo därför att dryga 90% av alla intryck vi möts av lagras omedvetet, dvs vi kan inte minnas att vi sett det. Då infinner sig det första problemet i att mäta reklamens effekt. Det traditionella sättet att fråga konsumenten "har du sett den här reklamen?" "köpte du produkten?" blir således ett mycket trubbigt sätt eftersom man kanske inte kommer ihåg att man sett den.

För att kunna säga till 100% att reklamen har gett effekt i form av ökad försäljning måste man också exkludera alla andra faktorer. Så som pris, design, placering i hyllan, word of mouth etc. Så som ni märker finns ingen enkel formel på hur detta skall mätas. Men jag återkommer med mer om den här frågan.

För att kunna öka lönsamheten handlar det snarare om att få kontroll på upplevelsen av varumärket i alla led. Allt från den interna förankringen till receptionistens svar i telefonen och externa reklamkampanjer. Då kan man börja prata om lönsamhet för varumärket, då alla kontaktytor man kan ha med varumärket interagerar och förstärker varumärket. Det är en del av det varumärkesbyggande arbetet. Det arbete som syftar till att skapa en långsiktig lönsamhet för ditt varumärke.

Och kom inte och säg att varumärkesbyggande åtgärder inte skapar lönsamhet. Titta bara på alla framgångsrika företag och varumärken. De har många saker gemensamt, en av dem är att varumärket behandlas som en strategisk resurs och vårdas därefter.

Inga kommentarer: