tisdag 25 november 2008

Brandology..........

Efter 12 års jobbande med marknadsföring, försäljning och varumärkesarbete har jag äntligen kommit på vad jag håller på med. Och varför jag studerade neurobiologi.

Varumärken (brands) är helt värdelösa om de inte kommuniceras till människor. Utan att veta hur människors hjärnor fungerar (biology) blir också kommunikationen värdelös.

BRANDOLOGY Helt enkelt. En definition av relationen mellan varumärken och människor. (om någon annan också kommit på detta fina ord så lånar jag det ett tag)
För faktum är att trots att marknadsföring studeras inom ramen för företagsekonomi handlar det till lika stora delar om biologi. Visst kan vi rita tabeller, matriser mm in absurdum där vi på sida upp och sida ner kan visa hur vi i teorin bygger starka varumärken som blir lönsamma.

Men alla dessa teorier och 4 eller 5 Pn hit eller dit förblir ihåliga teorier om de inte förverkligas. Och i samma sekund teorier på ett papper övergår i verklighet är resten upp till...........just det människorna där ute. Varumärken byggs inte någon annan stans än i huvudet på din målgrupp.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var nära att jag släppte ett whitepaper här om månaden döpt till just Brandology. Men. Efter all hausse om Buyology så kände jag att renomésnyltningsanklagelserna låg nära - you keep Brandology, jag nöjer mig än så länge med suffixet.