torsdag 6 november 2008

Våga släppa kontrollen

Alf Rehn http://www.alfrehn.com/blog/ höll en lysande föreläsning på Tendens dagen om framtidens marknadsföring.

Inte bara Alf, utan många med honom har sedan länge konstaterat att omvärlden förändras, och det går fort. Den nya generation som nu växer upp har helt andra föreställningar om hur världen ser ut. Man kommunicerar på ett för många okänt sätt och handlar varor där hela världen är en enda stor butik. Denna generation ifrågasätter varför de stora bolagen skall bestämma exakt vilka kläder, telefoner, dator etc du ska ha. Man ifrågasätter varför det inte finns en lila PC utan bara i svart.
Konsekvensen av denna generations inställning blir att framtidens marknadsföring kommer allt mer att handla om att våga släppa in kunderna i utvecklingen av ditt varumärke. Att våga släppa kontrollen om kunden och istället låta dem vara med. Marknadsföringen kommer mer och mer att bli en produkt i sig.

Det är jobbigt och otäckt att släppa på kontrollen, men framtidens varumärkesstrategier handlar om att ge ditt varumärke de rätta verktygen för att kunna flyga fritt.

Inga kommentarer: