tisdag 4 november 2008

Marketing Your Way Through a Recession


Det stora lågkunjukturspöket är över oss alla. Skynda och göm er, gräv ner er i skyddsrummet och vänta på bättre tider. Men är det verkligen lösningen?


Harvard Business Review har tidigare i år skrivit en artikel som jag hoppas att alla varumärkesansvariga har tagit del av. Om inte finns den här http://hbswk.hbs.edu/item/5878.html


Kortfattat så finns ett antal bevis på att varumärken som fortsätter att investera i marknadsföring under en lågkunjuktur har större möjligheter att komma ur krisen med större marknadsandelar och starkare varumärken. En anledning är såklart att det berömda bruset är mindre. I en kris finns alltid företag som av olika skäl inte rent ekonomiskt klarar av att marknadsföra sig och spelare på planen blir då färre. Det är också så att en kris innebär att priset för att synas går ner. Annonsplatserna blir billigare.


Så för det varumärke som har djupa fickor att gräva ur närmar sig nu ett gyllene läge att kapa åt sig större marknadsandelar till reapris!
Eller som http://www.xtremeinformation.com/ säger det "Healthy brands can bounce back"

Inga kommentarer: