måndag 10 november 2008

Imorgon, då blir det bättre (om att marknadsföra framtiden)

Micke Dahlen skriver i boken Nextopia, som jag skrivit om tidigare, om vår tro och önskan om att framtiden alltid blir bättre.

Han har kunnat visa att när människor skall ange på en skala hur bra deras liv var för tre månader sen, hur bra det är nu och hur bra det kommer att vara om 3 månader så anger alla ett stort V. Dvs det är alltid sämst just nu. En tragisk statistik kan tyckas, men ack så sann.

Frågan blir ju: kan man utnyttja detta faktum i marknadsföring. Faktiskt kan man det!

Då en annons för ett bilmärke gjordes testade man följande. Samma bild samma löfte i annonsen, men med en skillnad. I den första fanns bilen just nu. I den andra skulle bilen finnas 2009. Man mätte trovärdighet, viljan att köpa bilen och upplevd kvalitet på bilen. Precis som det stora V så blev resultatet att då bilen skulle lanseras 2009 så sköt mätresulataten i höjden.

En viktig lärdom att dra av detta. Framtiden ter sig som mer spänannde och en bättre tillvaro. Då kommer produkterna och tjänsterna att vara bättre än nu. Att marknadsföra framtida produkter tror jag kommer att bli en ny och viktig trend.

Eller vad tror du?

Inga kommentarer: